Vergadering : Raadsplein, 26 november 2020 19:00:00

Digitaal Raadsplein met 1 openbare sessie. De eerder aangekondigde sessie Kredietaanvraag Vernieuwing Openbare Ruimte is overbodig verklaard. Op 3 december wordt over deze kredietaanvraag gestemd.

26 nov. 2020, 19:00

Deze sessie is een vervolg van de sessie op 19 november. Burgemeester en wethouders informeerden de raad met een brief over het oplopend tekort in het Sociaal domein, in totaal 7,6 miljoen euro. Dat heeft invloed op de meerjarenbegroting en de financiën van de gemeente. Er is landelijk een trend in de toename van de vraag naar zorg en ondersteuning binnen het Sociaal domein. De raad wil bespreken hoe het tekort is ontstaan en welke maatregelen genomen kunnen worden om de kosten binnen Jeugdhulp, Wmo en Zorg beheersbaar te krijgen.
    Bijbehorend stukken:  Brief tussentijdse informatie over oplopend tekort Sociaal domen op 24 september 2020 (nr X.2020.04210); Transformeermonitor 2019, “Koersvast, steeds beter.” (nr. 2019.0058016) en Maatregelen oplopend tekort jeugdhulp en Wet maatschappelijke ondersteuning binnen de huidige raamovereenkomsten (2020.0002643)

• De raadsstukken zijn voor iedereen beschikbaar in het digitale systeem van de raad: iBabs.
    Ibabs werkt op tablets (iPads en Android), desktop computers en laptops.
    Voor tablets downloadt u de iBabs app. Op computers en laptops gaat u naar www.ibabs.eu.

Inloggen:

site: Haarlemmermeer
    emailadres: burger (alleen "burger" , meer is niet nodig); wachtwoord: burger

In iBabs staan de actuele raadsstukken, ook moties en amendementen tijdens de vergadering .
    Raadsstukken vindt u ook op www.haarlemmermeer.nl/gemeenteraad bij "raadsinformatie", daar is ook het archief van de raad. In de centrale hal van het raadhuis liggen stukken ter inzage en zijn afhaalexemplaren op papier.
  • Deze sessie gaat over grond en hoe de grondposities er voor de komende jaren uitzien. Grond in Haarlemmermeer is belangrijk, omdat de gemeente strategisch ligt voor de economie en voor woningbouw, tussen Amsterdam en Den Haag en omdat ook Schiphol bij de gemeente hoort. Wat gaat er met de grond gebeuren, en hoe duur is de grond? De sessie is mogelijk gedeeltelijk besloten, omdat men ook de financiële belangen van de gemeente bespreekt.

• Deze sessie gaat over grondprijzen. Grond in Haarlemmermeer is belangrijk, omdat de gemeente strategisch ligt voor de economie en voor woningbouw, tussen Amsterdam en Den Haag en omdat ook Schiphol bij de gemeente hoort. Wat gaat er met de grond gebeuren, en hoe duur is de grond? De sessie is besloten, omdat men ook de financiële belangen van de gemeente bespreekt.

• Overal in Nederland, ook in Haarlemmermeer zijn veel woningen nodig. Een van de mogelijke plekken voor woningbouw in de gemeente is de locatie Cruquius/Bennebroekerdijk. Met de grondeigenaren zijn nu afspraken gemaakt om een stedenbouwkundig plan op te stellen over aantal en soort woningen,  groen, voorzieningen en noodzakelijke infrastructuur. Ook gaat het plan over het maatschappelijk draagvlak en of er geld voor de plannen is. Deze sessie gaat over de afspraken die gemaakt zijn en over het geld dat nodig is voor onderzoek en om verder aan de plannen te kunnen werken. De sessie is mogelijk gedeeltelijk besloten.