Raadsplein met sessieavond

03 nov. 2022, 19:00

Sessies in de Raadzaal

De methode Duisenberg is een manier voor raadsleden om met vragen en onderzoek naar financiële stukken van de gemeente door te lichten. Met de methode kijken raadsleden dan niet alleen naar de cijfers maar ook naar het resultaat. Waren er doelen gesteld en zijn die gehaald? Twaalf raadsleden en fractieassistenten van verschillende fracties hebben in koppels gekeken naar vijf onderdelen van de begroting. Het is de vierde keer dat de raad met de methode Duisenberg aan het werk is. In de sessie presenteren de koppels hun bevindingen en is er een debat van raad en het voltallige college.

De gemeente moet zorgen voor de schoolgebouwen van het primair (basisscholen), voortgezet (van vmbo tot vwo) en speciaal onderwijs. In de verordening staan regels waarmee de behoefte aan ruimte kan worden beoordeeld. De verordening die nu geldt is verouderd (2015) en daarom moet er een nieuwe komen.  Een Verordening is een gemeentelijke wet.

Het Huisvestingsplan (IHP) is onderdeel van de verordening. In het IHP werken gemeente en schoolbesturen samen uit hoe de regels concreet worden omgezet in optimale schoolgebouwen. Dat gaat ook over de financiering en exploitatie van de schoolgebouwen.

Sessie in de Heijezaaal

Heijezaal

PvdA en Haarlemmermeerse Actieve Politiek (HAP) maken zich zorgen over de komende winter en met name over de portemonnee van de inwoners door de hoge energieprijzen. De fracties willen met de gemeenteraad bespreken wat inwoners, maatschappelijke organisatie en het MKB kunnen verwachten van de gemeente. Wellicht moet er een Noodfonds komen.