Vergadering : Raadsplein, 28 januari 2021 17:00:00

Digitale vergadering vanuit het Raadhuis met raadsvergadering (Vragenuur en Stemmingen) en twee sessies.

Actuele Raadsstukken staan op haarlemmermeer.bestuurlijkeinformatie.nl

28 jan. 2021, 17:00

In dit tijdsblok ook de vaststelling verslagen van 7 en 14 januari; en de vaststelling van de afhandeling van de ingekomen stukken.

De raad stelt het college van burgemeester en wethouders actuele politieke vragen die te maken hebben met het dagelijks bestuur van de gemeente.

Helaas is het einde van de coronacrisis nog niet in zicht. Burgemeester Marianne Schuurmans is ook voorzitter van de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK, behalve onze gemeente ook Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort). Als voorzitter van de VRK bespreekt zij met de raad wat er tot nu toe allemaal is gedaan om deze crisis voor onze gezondheid en veiligheid te bestrijden. Tot nu toe was de Wet Publieke Gezondheid de basis van het optreden van de Veiligheidsregio. Per 1 december geldt ook de Tijdelijke Wet Maatregelen Covid-19. Bij de wetten hoort ook dat de voorzitter van de Veiligheidsregio overlegt met de volksvertegenwoordiging (de gemeenteraden).

De gemeente heeft de plicht om de leefomgeving voor 2050 aan te passen aan veranderingen in het klimaat, zoals warmere zomers, meer droogte en heviger regenbuien. De gevolgen voor Haarlemmermeer kunnen zijn grote hitte in stedelijke delen, verzilting van landbouwgrond en wateroverlast. De gemeente heeft een lijst gemaakt van wat er vanaf nu gedaan moet worden: onderzoek naar de mogelijke problemen, de dekking van de kosten, de volgorde van uitvoeren van maatregelen en het afstemmen met andere gemeenten, provincies en belangenorganisaties.

• 5 De Stemmingen

Ongeveer 22.15 uur
    Hamerstuk
    Archief film Gepauzeerd

Op dit moment staat in ibabs een voorlopige stemmingenlijst in de agenda; de definitieve lijst volgt kort voor de stemmingen beginnen.