Raadsplein 3 & 10 november

Gepubliceerd op: 21 oktober 2022 14:10

De sessieavond van donderdag 3 en de hele vergaderavond van 10 november staan in het teken van de huisvesting van het onderwijs, en van de financiën van de gemeente.

Onderwijs
De gemeente moet zorgen voor de schoolgebouwen van het primair (basisscholen), voortgezet (van vmbo tot vwo) en speciaal onderwijs. Op 3 november vergadert de raad over de verordening die de huisvesting regelt. De volledige naam is: Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Haarlemmermeer 2023. Een verordening is een gemeentelijke wet. In deze verordening staan de regels waarmee de behoefte aan ruimte kan worden beoordeeld. De verordening die nu geldt is verouderd (2015) en daarom moet er een nieuwe komen. In dezelfde vergadering bespreekt de raad het zogenaamde Integraal Huisvestingsplan Onderwijsvoorzieningen (IHP) 2022
Het IHP is een onderdeel van de verordening. In het IHP werken gemeente en schoolbesturen samen uit hoe de regels concreet worden omgezet in optimale schoolgebouwen. Dat gaat ook over de financiering en exploitatie van de schoolgebouwen. Het IHP 2022 is een aanvuling en bijstelling van het bestaande IHP 2017-2024. De sessie op donderdag 3 november is van 20.30 tot 22.00 uur in de Raadzaal.

Methode Duisenberg: de begroting goed bekeken
De methode Duisenberg is een manier voor raadsleden om met vragen en onderzoek naar financiële stukken van de gemeente door te lichten. Met de methode kijken raadsleden dan niet alleen naar de cijfers maar ook naar het resultaat. Waren er doelen gesteld en zijn die gehaald? Twaalf raadsleden en fractieassistenten van verschillende fracties hebben in kop-pels gekeken naar vijf onderdelen van de begroting. Het is de vierde keer dat de raad met de methode Duisenberg aan het werk is. In de sessie presenteren de koppels hun bevindingen en is er een debat van raad en het voltallige college. De sessie over de bevindingen is op donderdag 3 november van 19.00 tot 20.30 uur in de Raadzaal. Op donderdag 10 november vergadert de raad over de hele begroting van de gemeente(vanaf 17.00 uur)

Noodfonds
Ook financieel is de vergadering over het Noodfonds. Het gaat dan niet alleen over de financiën van de gemeente, maar vooral ook over die van de inwoners. De fracties van de PvdA en Haarlemmermeerse Actieve Politiek (HAP) maken zich zorgen over de komende winter en met name over de portemonnee van de inwoners door de hoge energieprijzen. De fracties hebben deze sessie aangevraagd omdat ze met de gemeenteraad willen bespreken wat inwoners, maatschappelijke organisatie en het MKB kunnen verwachten van de gemeente. Wellicht moet er een Noodfonds komen. De sessie is op donderdag 3 november van 20.30 tot 22.00 uur in de Heijezaal.

Begroting_Financiën 07-06-2022 11:12:28
Beeld: Jur Engelchor