De Polderlinten van HLMR

Gepubliceerd op: 06 mei 2022 21:05

Het Raadsplein van 12 mei bestaat uit de raadsvergadering (met het Vragenuur en De Stemmingen) en een vijftal sessies. Behalve de Polderlinten staan op het programma Lisserbroek, Mobiliteit en Verdichting (dat is meer woningbouw op open plekken). Ook is er een besloten sessie (niet openbaar dus) over Grondzaken in de gemeente.

Polderlinten
Polderlinten zijn de lange wegen en dijken om en door de Haarlemmermeerse polder, waarlangs landbouw en later alle andere ontwikkelingen zich hebben voltrokken. Het oorspronkelijke beeld van die polder Haarlemmermeer staat onder druk, door de bouw van steeds meer nieuwe woningen, bedrijven, aanleg van infrastructuur en grotere mobiliteit. De sessie gaat over een raadsvoorstel met een plan om het oorspronkelijke beeld zoveel mogelijk te bewaren en leefbaar te houden. Daar is niet iedereen even gerust op. Bij de hoorzitting over het plan op 28 april gaven vijf inwoners/organisaties al hun mening over de plannen en wezen op belangrijke punten die niet vergeten mogen worden.

Lisserbroek
Voor de ontwikkeling van woningbouw in Lisserbroek is een zogenaamde Milieu Effect Rapportage (MER) nodig. Een MER komt er niet zomaar. De eerste stap daarvoor is een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Daarin staat wat het doel is van het plan, welke alternatieven/varianten worden bekeken en welke milieueffecten worden onderzocht. Deze sessie duurt een half uur en is wel belangrijk, maar waarschijnlijk ook technisch van inhoud.

Visie op Verdichting (verdichtingsvisie)
De Verdichtingsvisie beschrijft waar tot 2040 meer gebouwd gaat worden (verdichting) en waar het dus meer stedelijk wordt, en waar ruimte blijft voor groen, recreatie en open polderlandschap.

Mobiliteit
Op 12 mei gaat niet over nieuw beleid voor verkeer en vervoer, maar over hoe het is met de uitvoering van projecten die al zijn afgesproken. Dat is ook belangrijk voor nieuwe wen-sen, zoals de verkeerscirculatie in Hoofddorp en Nieuw Vennep, en de ontsluiting van Wic-kevoort. Ook gaat het over geld voor de doorfietsroute tussen Haarlem en Amsterdam (F200).

Besloten: Meerjaren Perspectief Grondzaken(MPG), per 1 januari 2022
De sessie over het MPG is niet openbaar (besloten). Het gaat over de gronden van de gemeente, de exploitatie daarvan, en de financiële reserves voor grondzaken en ruimtelijke investeringen. Daarbij gaat het om grote belangen voor de gemeente en de inwoners. Het MPG is een belangrijk stuk voor de raad om zijn controlerende taak bij grondzaken goed uit te voeren.

De volledige agenda en de stukken van het Raadsplein vindt u hier. In het kort is de agenda als volgt:
17.00 uur: opening, mededelingen, enzovoort
17.15 uur: Het Vragenuur (vragen van de raad aan het college van burgemeester en wethouders over actuele en urgente zaken)
18.15 uur: Avondpauze.  Van 19.00 tot 22.00 uur vergadert de raad in twee zalen over vijf onderwerpen:
19.00 uur: Verdichtingsvisie 2040 (Raadzaal), Mobiliteit (Heijezaal)
20.30 uur: Polderlinten (Raadzaal), Lisserbroek (Heijezaal)
21.00 uur: Besloten sessie over het Meerjarenperspectief Grondzaken (Heijezaal)
22.15 uur: De Stemmingen (de raad stemt alleen nog over raadsvoorstellen en moties)

Polderlinten Rijnlanderweg 06-05-2022 21:11:21
Rijnlanderweg ter hoogte van nummer 1031 met op achtergrond gebouwen van Schiphol Trade Park (foto: Kees van der Veer, Beeldbank Haarlemmermeer)