Dag van de kinderraad en verkiezing kinderburgemeester op 17 april

Gepubliceerd op: 09 april 2024 11:04

Na een aantal coronajaren is het eindelijk dan weer zover. Voor de vijfde keer zal de Dag van de Kinderraad door de gemeente Haarlemmermeer georganiseerd worden! Op 17 april zullen de kinderen les krijgen over (lokale) democratie, zullen ze stemmen over een plan van maximaal € 5000,- en zal de nieuwe kinderburgemeester van de gemeente Haarlemmermeer gekozen worden.

Een eigen plan bedenken
Een belangrijk onderdeel van de Kinderraad is het door de leerlingen oprichten van een fictieve politieke partij en het bedenken van een voorstel voor de besteding van het speciale Kinderraadbudget van € 5000,-. Het voorstel moet iets zijn dat voor zoveel mogelijk kinderen in gemeente geschikt, beschikbaar en toegankelijk is. Het voorstel wordt tevens ambtelijk getoetst op haalbaarheid. Ter voorbereiding op de Dag van de Kinderraad ontvangen de deelnemende scholen een beknopt en interactief lesprogramma dat u deels zelf uitvoert om de leerlingen voor te bereiden op het maken van een voorstel en het zo goed mogelijk verdedigen van dat voorstel op de Dag van de Kinderraad. Een aantal lessen kunnen ondersteund worden door leden van de Jongerengemeenteraad of door raadsleden van de gemeenteraad.

De Kinderburgemeester kiezen
Bij de Dag van de Kinderraad hoort ook de verkiezing van de Kinderburgemeester. Elke school die uitgekozen wordt om hun voorstel in de Raadzaal te verdedigen mag één kind als kandidaat-Kinderburgemeester aandragen. De Kinderburgemeester wordt verkozen door een jury bestaande uit raadsleden van de gemeenteraad. Ook aan de rol van de Kinderburgemeester wordt in het lesprogramma uitgebreid aandacht besteed.

Via X en Instagram kunt u de dag van de kinderraad volgen

QR code insta                                X nieuw qr code

kinderraad poster breed