Rijsenhout, Badhoevedorp & Luchtvaart in sessies

Gepubliceerd op: 01 oktober 2021 16:10

"Iedereen is een beetje hyper", zei burgemeester Marianne Schuurmans bij de opening van de raad van donderdag 30 september, en ze bekende meteen daar zelf ook last van te hebben. De reden: voor het eerst in anderhalf jaar kon de raad weer in bijna-normale opstelling vergaderen in de Raadzaal. Ook open voor het publiek, al is daarvoor voorlopig nog de Burgerzaal ingericht, om de aantallen personen over Raadzaal en Burgerzaal te spreiden. Behalve de raadsvergadering met Vragenuur en De Stemmingen stonden drie sessies op het programma. Die ging over de Warmteversie (energietransitie), over de opwaardering van de Nieuwe Bennebroekerweg, en een besloten sessie over de gronden ten noorden van de A9 (intentieovereenkomst met Boswandeling BV en Schiphol Real Estate). Kijk hier naar de vergaderingen van 30 september.

Rijsenhout, Badhoevedorp en Luchtvaart
Op 14 oktober staan er naast de raadsvergadering (Vragenuur, De Stemmingen) drie sessies op het programma, die alle drie openbaar zijn. De vergaderingen zijn in de Raadzaal of de Heijezaal.

17.00 uur: Opening raadsvergadering, mededelingen, enzovoort.
17.15 - 18.15 uur: Het Vragenuur

19.00 - 20.30 uur: Sessie over de voortgang in de ontwikkeling van Rijsenhout. Sessie op verzoek van D66.
Voor Rijsenhout-Deelgebied 1CD waren plannen bedacht om dat gebied nieuw leven in te blazen. Die staan in de Ruimtelijke Economische Visie. Nu blijkt dat die niet allemaal gerea-liseerd kunnen worden. Ondernemers zijn bezorgd. D66 wil in de sessie bespreken wat de stand van zaken is. Ook gaat het over wat nodig is om toch verder te kunnen komen.

20.30 - 22.00 uur: Sessie over de Luchtvaarnota 2020-2050. Sessie op verzoek van Groen-Links.
De Luchtvaartnota is door de regering (Den Haag) opgesteld. Het college heeft vorig jaar kritisch gereageerd op deze nota. GroenLinks wil verder praten over wat het college kan en zou moeten doen bij toezicht en handhaving op Schiphol. Daarbij gaat het om de veiligheid, gezondheid, de leefomgeving en het klimaat, en de belangen van inwoners en bezoekers van de gemeente.

20.30 - 22.00 uur: Sessie over het bestemmingsplan Badhoevedorp Quatrebras west (2021.0002196) (Heijezaal)
Nu de A9 is omgelegd, is het de bedoeling om de leefbaarheid van Badhoevedorp beter te maken. Een van die ontwikkelingen is Quatrebras-west. Oorspronkelijk zouden daar 49 wo-ningen komen, maar de gemeente wil er nu 186 gaan bouwen. Daarvoor is een nieuw be-stemmingsplan nodig.

22.15 uur: De Stemmingen

Inspreken kan ook weer bijna normaal. Voor vragen kunt u terecht bij de raadsgriffie.

Raadzaal Poscorona, 01-10-2021 156 overzicht van tribune rechts midden
Raadzaal 30 september 2021; eerste gewone, fysieke vergadering sinds maart 2021 (foto: griffie/Jur Engelchor)