Raadsplein van 2 september opent politiek seizoen

Gepubliceerd op: 30 augustus 2021 18:08

Donderdag aanstaande 2 september start het nieuwe politiek seizoen. In Haarlemmermeer krijgt deze start voor het eerst een bijzonder tintje. Onder de titel "Stilstaan bij corona" kijkt de gemeenteraad terug op de afgelopen 17 maanden waarin corona diep ingreep in het leven van iedereen. Er zijn mensen overleden en er zijn mensen ook lang na herstel nog dagelijks de gevolgen van corona ondervinden. Heftige maatregelen ontregelden het leven, de school en het werk van iedereen. De economie kreeg zware klappen, zeker in Haarlemmermeer. Met zijn voorzitter Marianne Schuurmans staat de gemeenteraad stil bij deze heftige, bijzondere periode.

Voorafgaand aan de raadsvergadering zijn er ingrijpende en persoonlijke verhalen van inwoners, draagt polderdichteres Demi Baltus een gedicht voor en zingt zangeres Gabrielle. Lo het lied Closer to eachother. Deze opening van het politiek seizoen begint om 15.00 uur. Daarbij kan helaas geen publiek zijn, maar kan iedereen de bijeenkomst volgen via de website van de gemeenteraad .

Om 17.00 uur begint de raadsvergadering met het volgende programma. Voor inspreken bij het Vragenuur of bij de sessies kan men zich aanmelden uiterlijk woensdag 1 september, 12 uur bij griffie@haarlemmermeer.nl . Regels voor inspreken

17.00-17.15 uur: Opening, mededelingen en enkele formele zaken
17.15-18.15 uur: Vragenuur
Na de avondpauze zijn er vanaf 19.00 uur vier sessies in de Raadzaal en de Heijezaal.

Raadzaal:
19.00-20.30 uur: Over Van Afval Naar Grondstofinzameling (VANG) (sessie op verzoek van GroenLinks) meer over deze sessie
20.30-22.00 uur: Over het onderhoud van de openbare buitenruimte en over het groenbeleid in het algemeen (sessie op verzoek van Forza!) meer over deze sessie
Heijezaal:
19.00-20.30 uur: Over de Werkwijze van de gemeenteraad bij participatie meer over deze sessie
20.30-22.00 uur: Over de sociale woningbouw in Haarlemmermeer (sessie op verzoek van Sociaal Rechts Haarlemmermeer (SRH) meer over deze sessie

Vanaf ongeveer 22.15 uur zijn er dan tot slot De Stemmingen in de Raadzaal. Het Raadsplein is tussen 22.30 en 23.00 uur afgelopen. Wegens coronamaatregelen is de raad helaas nog niet toegankelijk voor publiek, maar wel te volgen via deze website. Voor inspreken bij het Vragenuur of bij de sessies kan men zich aanmelden tot uiterlijk woensdag 1 september, 12 uur bij griffie@haarlemmermeer.nl . Regels voor inspreken

Meer over de sessies

Van Afval Naar Grondstofinzameling (VANG), (aangevraagd door GroenLinks)
Doel van de VANG was de hoeveelheid restafval te verminderen tot 100 kg per inwoner. Dat bleek in 2020 toch nog het dubbele te zijn. GroenLinks wil bespreken hoe dat kan verbete-ren.

Werkwijze van de gemeenteraad bij participatie
De sessie gaat over een voorstel van het college over de rol van de raad bij participatiepro-cessen in de gemeente. Met het doorlopen van zes stappen kan de gemeenteraad kaders stellen en afspraken maken over zijn rol bij participatie van inwoners.

Onderhoud van de openbare buitenruimte en over het groenbeleid in het algemeen (aangevraagd door Forza!)
Volgens Forza! is de indruk dat het groenonderhoud niet in overeenstemming is met de be-staande afspraken. Daarbij staan ook de keuzes in het bestaande beeldkwaliteitsplan ter discussie.

Sociale woningbouw in Haarlemmermeer (aangevraagd door Sociaal Rechts Haarlemmermeer (SRH)
SRH wil in deze sessie bespreken hoe de gemeente er voor kan zorgen dat er op korte ter-mijn meer sociale (huur)woningen kunnen komen in de gemeente, wel of niet in samenwer-king met projectontwikkelaars.