Raadsplein 26 augustus

Gepubliceerd op: 21 augustus 2021 08:08

De sessieavond begint om 19.00 uur met de Vragensessie, waarbij de raad vragen stelt aan het college zonder actuele politieke lading. Dat duurt tot uiterlijk 19.30 uur. Aansluitend zijn er vier sessies (parallel) in de Raadzaal en de Heijezaal. Door de corona-regels is de publieke tribune nog gesloten. U kunt de raad (live en achteraf) volgen via de uitzendingen op deze website.

Raadzaal. Om 19.30 uur begint het tweede deel van de sessie over Buitenkaag. Op 24 juni was het eerste deel, en toen bleek dat er meer tijd nodig was. Onderwerp is het versterken van de leefbaarheid en de vitaliteit van Buitenkaag, en wat daarvoor tot 2040 nodig is.

Om 20.00 uur gaat het dan over de Ontwerp-Omgevingsvisie Haarlemmermeer. De omgevingsvisie is een lijst met afwegingen die helpt bij de ontwikkeling van de gemeen-te. In 2040 telt Haarlemmermeer waarschijnlijk 200.000 inwoners. Doel is de gemeente aantrekkelijk te houden als goede leefomgeving en met een krachtige economie.

Heijezaal. Om 20.00 uur is de sessie over Digitalisering, een sessie op verzoek van de fractie van de VVD. Doel van deze sessie is dat de raad zich uitspreekt over het gebruik van digitale instrumenten door de gemeente. Dataverzameling is niet neutraal en de politiek moet zich uitspreken wat wel en niet mag en kan. Onderwerpen: data verzameling door de gemeente (van wie zijn de data van de "smart city"), digitale participatie, inzet van data en ICT bij fraude enzovoort.

Om 21.00 uur begint de sessie over de (openbaar) Vervoerregio. Haarlemmermeer maakt deel uit van de Vervoerregio Amsterdam (VRA). In de VRA werken 15 gemeenten intensief samen. Europese regels voor aanbesteding maken het nu nodig dat de VRA een aandeel neemt in het Amsterdamse GVB. Verder gaat de sessie over de begroting van de VRA.

De sessieavond duurt tot 22.00 uur. De raadsstukken van deze sessieavond vindt u hier

De raad vergadert in het Raadhuis, met onderlinge afstanden van anderhalve meter en andere corona-regels. Door corona is het helaas alleen mogelijk om de vergaderingen te volgen via internet (live en achteraf, op deze website).

Insprekers kunnen wel komen: afspraken over inspreken vindt u hier  Aanmelden om in te spreken kan tot woensdag 25 augustus 12.00 uur met een mail naar griffie@haarlemmermeer.nl . Voor vragen en meer over de raad kunt u terecht bij de raadsgriffie.