Mieke Booij

Gepubliceerd op: 03 juni 2022 11:06

Op 1 juni is op 61 jarige leeftijd oud raadslid en oud wethouder Mieke Booij overleden. Hoewel Mieke zelf in de afgelopen weken menigeen al had ingelicht over het verloop van haar ziekte, kwam het droevig nieuws van haar overlijden bij velen in Haarlemmermeer onverwacht en keihard aan.

Mieke Booij werd op 16 maart 2006 voor het eerst geïnstalleerd als raadslid voor de PvdA. Zij had toen al een heel traject achter de rug als actieve inwoner van deze gemeente, en werkte als gebiedsteamleider en buurtwerker bij welzijnsorganisatie Meerwaarde. Vanaf de eerste dag was Mieke een enthousiast en energiek raadslid. Er zijn maar weinig portefeuilles waar ze zich niet mee bezig heeft gehouden. Bij de verkiezingen van 2010, 2014 en 2018 werd Mieke Booij steeds herkozen als raadslid. De vrouw die in 2006 begon als kandidaat nummer 6 was de lijsttrekker van de PvdA in 2018.

De lijst van activiteiten, werkgroepen en commissies waarvan Mieke als raadslid deel uitmaakte is lang. Ze was lid van de Werkgroep Werkwijzen Raad, van de Klankbordgroep Fusie Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Haarlemmermeer en van de Werkgroep Integriteit. Vooral was Mieke zeer betrokken bij de stedenband met het Filippijnse Cebu City.

Mieke Booij was ook een voortreffelijke voorzitter, vrolijk, met humor en zelfspot, en goed in staat om een vergadering in de hand te houden. Van 2010 tot 2018 was Mieke de onbetwiste vice voorzitter van de gemeenteraad, die de burgemeesters waarnam bij afwezigheid.

Docent Mieke Booij
Al ongeveer vanaf het begin van haar raadslidmaatschap gaf Mieke gastlessen op bijna alle Haarlemmermeerse middelbare scholen en enkele basisscholen in het kader van het programma Raadslid in de Klas. Mieke was ook vaak gastvrouw en docent als schoolklassen naar de Raadzaal kwamen. In de raad was ze een van de drijvende krachten van het Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi, waarvan dit jaar de vijftiende editie is.

Na haar vertrek bij Meerwaarde in 2011 ging Mieke zich steeds meer richten op een carrière in het onderwijs. Ze werkte als docent maatschappijleer en godsdienst op de KSH en het Herbert Visser College. Mieke was een populaire en geliefde docent.
Andere nevenfuncties van Mieke waren die van Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand, door Mieke liever gewoon Trouwambtenaar genoemd. Ook in dat vak was ze populair, met haar motto: "ik maak uw dag nóg leuker!'
Verder was Mieke Booij dagvoorzitter, voorzitter van de overkoepelende cliëntenraad van de zorgcentra Meerstede, Meerwende en Kloosterhof, voorzitter van de Stichting Ondernemers Platform Hoofddorp.

Wethouder
Na de verkiezingen van 2018 werd Mieke wethouder Zorg en Welzijn, Woonbeleid en Sport, acht dagen na haar vierde beëdiging als raadslid. Het was een zware portefeuille en tot haar grote teleurstelling moest ze die functie in januari 2021 om gezondheidsredenen neerleggen.

In 2019 was Mieke Booij benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.

Mieke Booij in de Raadzaal 07-06-2022 11:42:46
Mieke Booij in de Raadzaal bij haar officiële afscheid in 2021 (fotograaf Jur Engelchor)