14e Debattoernooi

Gepubliceerd op: 25 november 2021 11:11

Dit jaar lukte het nog net, in een week van relatieve versoepeling, voordat er wéér nieuwe maatregelen waren. Door corona kon het in 2020 niet doorgaan. Maar op 18 november was dan toch het al weer veertiende Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi. Op gepaste afstand, en mét coronacheck en mondkapjes kwamen teams van Haarlemmermeer Lyceum Zuidrand, KSH Hoofddorp, HVC Nieuw Vennep, Haarlemmermeer Lyceum Tweetalig Onderwijs, Nova College en het Kaj Munk College bij elkaar in de Raadzaal. Debatleider was Niek Dekkers van het Debatbureau Bloemberg. De jurering was in de deskundige handen van raadsleden  Sophie van de Meeberg, Maaike Ballieux, Mark Achterbergh-Copier, Jordy Schaap, Trudie van 't Hull-Bettink en Jennifer Hup. Oud deelnmers (editie 2017) Alan Masom en Emma Bos studeren inmiddels en lopen stage bij Bloemberg. Zij gaven dit jaar samen met Bloemberg les op de scholen en werkten mee aan de stellingen.

Voorrondes
Elke school deed twee keer een voorronde, en was in die twee keer eenmaal voor en eenmaal tegen de stelling. Die stellingen waren:

• Er moet strikte wetgeving komen voor social media bedrijven.
  • Nederland moet een belasting op vlees invoeren.
  • De gemeente Haarlemmermeer moet minstens 1000 asielzoekers opnemen.
  • Actievoeren helpt voor een beter klimaat.
  • Landen die breken met het Europees recht moeten de Europese Unie uit.
  • Geneesmiddelen en alternatieve behandelmethoden zonder bewezen werking moeten verboden worden.

Finale
Alle teams bleken goed aan elkaar gewaagd. Maar uiteindelijk bepaalde de jury dat de finale moest gaan tussen KSH Hoofddorp en Kaj Munk College. Bij dat finaledebat was KSH vóór en Kaj Munk tégen de stelling De gemeente Haarlemmermeer moet het afsteken van consumentenvuurwerk verbieden. Kaj Munk won, en mag zich net als in 2019 de beste debater noemen van Haarlemmermeer.

HDST14_Scholieren_vs_Raad 23-11-2021 18:02:46

Een van de hoogtepunten van het 14e Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi was het debat van de raadsleden met een team van 1 vertegenwoordiger van elk van de deelnemende scholen, over de stelling Gemeenteraadsleden moeten voortaan worden geloot, in plaats van gekozen. Aanwezigen in de zaal vonden dat het scholierenteam (vóór de stelling) dat debat gewonnen heeft.