Raadsplein, sessieavond met vier sessies vanuit de Raadzaal. De vergaderingen zijn openbaar, maar niet publiek toegankelijk. Raadsstukken staan op: haarlemmermeer.bestuurlijkeinformatie.nl

20 mei 2021, 19:00

Sessies vanuit de Raadzaal

De gemeente heeft het cultuurbeleid tot 2030 opgeschreven in de nota “Ruimte voor cultuur, kansen voor ondernemerschap”. Elke vier jaar is er een evaluatie of dat beleid nog op goed is. Het streven is een cultureel aanbod dat kwalitatief, goed en levendig is. Bedoeling is dat Haarlemmermeer een aantrekkelijk gebied van 31 kernen is en blijft. Dat men behalve wonen en werken, ook van kunst en cultuur kan genieten. Het cultuurbeleid heeft een speciale focus op jeugd en jongeren.

Liander heeft aangekondigd dat door gebrek aan transformatorstations een zogenaamde stroomtransportbeperking is ingevoerd, die met name voor het oostelijk deel van Haarlemmermeer treft. Met één, en later een tweede station komt er voldoende stroomtransportcapaciteit. De sessie gaat over het haalbaarheidsonderzoek dat is gedaan. Het college stelt de raad voor om het eerste station te maken op Schiphol Logistics Park, in Rozenburg ten zuiden van de Incheonweg. Op 18 februari was er ook een sessie over dit onderwerp.

Sessies vanuit de Heijezaal

In de financiële verordening staan de afspraken en regels voor de financiële aangelegenheden van de gemeente, waarbij de eigen regels natuurlijk altijd moeten voldoen aan de landelijke wetten. Elke gemeente moet een actuele financiële verordening hebben. Die van Haarlemmermeer komt uit 2016, en wordt nu bijgewerkt.

In Nederland leven tienduizenden mensen in een van de verschillende vormen van beschermd wonen (woongroepen of andere vormen). Beschermd wonen is bedoeld voor mensen die niet (meer) zelfstandig kan wonen wegen psychische of psycosociale problemen. Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor beschermd wonen. De sessie gaat over de nieuwe manier waarop het beschermd wonen in regionaal verband moet worden georganiseerd. Onze regio is Zuid Kennemerland, Haarlemmermeer samen met Haarlem, Heemskerk, Beverwijk, Velsen, Zandvoort, Bloemendaal en Heemstede.